Vitamín A oceníme v létě při opalování

3. května 2009 v 16:01 | K.Dlouhová |  Zdraví



Zdraví a krása jsou na sobě vzájemně závislé veličiny, které jsou také neodlučně spojené s vitamíny. Ty jsou velmi důležité pro zdraví a krásu pleti, vlasů, nehtů a dalších orgánů, ale i pro dobrou duševní náladu.





Vitamíny jsou nezbytnou součástí naší stravy, potřebujeme je pro správné fungování všech orgánů, podílejí se také na získávání energie ze stravy, účastní se i tvorby hormonů, enzymů a krvinek. Protože si naše tělo většinu z nich nedovede samo vyrobit, je důležité je pravidelně zásobovat, proto má být strava pestrá a obsahovat všechny důležité složky, včetně potřebných vitamínů.

Vitamín A - betakaroten

Prvním v abecedě vitamínů je vitamín A - betakaroten (provitamín A). Vitamín A je rozpustný v tucích. Existuje ve formách - jako vitamín A1 (retinol) a vitamín A2 (3-dehydroretinol). Vitamín A je nutný pro tvorbu zrakového pigmentu - rodopsinu, který potřebujeme za nízkého osvětlení. Nedostatek vitamínu proto vede k šerosleposti, zánětu spojivek a dalším problémům očí, ale i pokožky. Jeho nedostatek také způsobuje náchylnost k infekcím dýchacích cest, akné, ekzémy, vypadávání vlasů, tvoření vrásek a jemných červených vlásečnic pod pokožkou, únavu a ztrátu čichu.

Vitamín A je také důležitý antioxidant. Najdeme jej v mrkvi, listové zelenině, třešních, meruňkách, žlutém ovoci, melounu, avokádu, rajčatech, červené řepě, zelí, špenátu, ale i v mléčných produktech, vejcích, rybím tuku a vnitřnostech, zejména v játrech. Je dobré konzumovat zeleninu obsahující vitamín A s malým množstvím tuku - například s olivovým olejem, protože karoteny jsou rozpustné v tucích.

Na rozdíl třeba od vitamínu C, se vitamín A z těla nevylučuje, proto při nadměrném užívání vitamínu A hrozí předávkování, ale nemusíme se jej bát při běžné konzumaci ovoce a zeleniny. Předávkování může způsobit osteoporózu a i otravu. Hypervitaminóza A je toxická a způsobuje praskání a krvácení rtů a podrážděnost. Zvlášť nebezpečná je u těhotných žen, kde může zavinit poruchy vývoje plodu.



Vitamín A chrání kůži a oči

Vitamín A patří k létu, a to kvůli opalování. Aby nedošlo k poškození kůže nadměrným UV zářením, je dobré zvýšit příjem karotenů ve stravě. Betakaroten by měli užívat všichni, kdo se často sluní. Chrání totiž kůži před solární dermatitidou, čili alergií na slunce, je také prevencí před nebezpečím zhoubného rakovinového bujení kůže a podporuje zdravé opálení kůže.

Zvýšená spotřeba vitamínu A je také při sledování televize, práci na počítači nebo při špatném osvětlení, ale i při požívání alkoholu, léků či kouření.

Betakaroten chrání sliznice a kůži před vysycháním a přesoušením, udržuje zdravou pleť, vlasy, nehty, zuby a kosti. Jako antioxidant je prevencí vzniku stařeckých skvrn a rakoviny a zvyšuje obranyschopnost organismu. Obsahují ho i mnohé kosmetické přípravky a masti na ochranu kůže.

Při přípravě jídla se vitamín A ničí vařením - teplotou nad 100 °C.



Tip: Mrkvový koktejl

Drobně nakrájíme - nebo nastrouháme 150 g mrkve, dáme do mixéru společně se šťávou z půlky citrónu, 50 ml bílého jogurtu, 150 ml minerálky, půl lžičkou hroznového cukru, deseti lístky rokety a vše rozmixujeme.

zdroj - moda.cz
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Slávek Slávek | Web | 3. května 2009 v 20:40 | Reagovat

ano, vitamín "A" je prospěšný, ale..pozor na předávkování!!:-(..např. při dlouhodobém užívání dávek nad 1mg/den zvyšuje riziko vzniku rakoviny plic:-(..měl by se spíše používat provitamín beta-karoten. Beta-karoten je neškodný, případné vyšší dávky se z těla vyloučí močí...ale před tím ještě stačíte krásně zrůžovět:-D Vitamín A se nachází pouze v živočišných produktech, např už 100g medvědích jater obsahuje smrtelnou dávku vitamínu "A".

2 Vlasta Vlasta | Web | 3. května 2009 v 22:31 | Reagovat

Já patřím mezi ty šťastlivce, kteří s prvním jarním sluníčkem zhnědnou, takže nemusím zobat nic hurá :o)

3 Natty Natty | Web | 4. května 2009 v 7:19 | Reagovat

Hezké ráno s vitamíny :-))) líbí se mi, že mluvíš o vitamínech "živých" tedy z ovoce a zeleniny a nééé produktech z lékarny, které často lidé nadužívají :-)) a přitom taková mrkvička, hm, ta nemá chybu :-)))

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama