Zelenina – pochoutka téměř bez kalorií

2. května 2009 v 20:28 | K.Dlouhová |  Zdraví
Zelenina má v našem v našem jídelníčku význam hlavně kvůli obsahu vitamínu C a dalších vitamínů a minerálů. V boji o pěknou postavu ale oceníme i její minimální množství kalorií. Přitom zasytí a obsahuje také důležitou vlákninu.
Doporučovaná denní dávka ovoce a zeleniny je 600 g, více bychom přitom měli jíst zeleniny, než kaloričtějšího ovoce. Navíc část denní dávky má být konzumována zasyrova, například i v salátech a pomazánkách, část může být zpracována tepelně.
Nejlepší (nejšetrnější) způsob přípravy je v páře. Zeleninu bychom měli vařit co nejkratší dobu a vkládat ji až do vroucí vody. Zeleninové pokrmy by se neměly ani ohřívat. Co se týče přípravy zeleniny - ať už k tepelnému zpracování, či konzumaci zasyrova, nečistot ji zbavíme pod tekoucí vodou, nemá se namáčet, aby se nevyluhovaly cenné látky. Loupat a škrábat se má též až těsně před zpracováním. Pro zachování vitamínů se nehodí vařit v tlakovém hrnci - vysokou teplotou trpí biologická hodnota zeleniny.

K nejméně kalorickým zeleninám patří okurka, ředkvička a salát, dále kedlubna, květák, kapusta, cuketa a rajčata. Nejvíce kalorií získáme z brambor, které obsahují hodně sacharidů. Pozor také na konzervované zeleninové saláty v v různých nálevech, zejména s cukrem.



Kalorická tabulka zeleniny (na 100 g/zhruba kJ)

Rajčata90Brokolice135
Paprika80Salát50
Ředkvička50Pórek125
Mrkev140Cuketa75
Cibule165Hrách170
Celer110Fazolové lusky150
Okurky50Pažitka180
Česnek460Petržel - nať185
Kedlubna90Petržel - kořen170
Špenát75Křen266
Hlávkové zelí80 - 120Kapusta90 - 120
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama